Zawieszenie aut to zespół wszelkich elementów łączących koła z podwoziem pojazdu. Zapewnia właściwą przyczepność, łagodzi wstrząsy podczas jazdy, co się przekłada bezpośrednio na komfort podróżowania i bezpieczeństwo. Zawieszenie odpowiada za tak istotne elementy jezdne jak przyczepność oraz stabilność, tym samym odpowiada więc za właściwe zachowanie się auta na drodze. Stan zawieszenia i jego ustawienie staje się kluczowe podczas pokonywania zakrętów czy hamowania. Sprawne zawieszenie warunkuje również skuteczną pracę elektronicznych systemów wspomagania jazdy.
Co powoduje zużycie zawieszenia?
Zawieszenie ulega zużyciu, jak każdy element w samochodzie. Stan polskich dróg nie sprzyja zachowaniu auta w dobrej formie. Dziury i nierówności na drodze powodują drgania podczas jazdy, a to wpływa na stan poszczególnych elementów zawieszenia, które może się poluzować i w efekcie doprowadzić do poważniejszej awarii. Zanieczyszczenia gromadzące się pod podwoziem również źle wpływają na zawieszenie, w konsekwencji doprowadzając do korozji a to kolejna przyczyna problemów z podwoziem. Najbardziej narażone z oczywistych względów są ruchome i gumowe części nadwozia oraz amortyzatory, które odpowiadają za prawidłowy kontakt kół z podłożem.
Jak często należy kontrolować stan zawieszenia?
Standardowo, przy bezproblemowym użytkowaniu auta, przynajmniej raz do roku podczas typowego przeglądu rocznego, warto się wybrać do mechanika, by sprawdzić stan zawieszenia czy tez geometrię kół. Jeżeli jednak usłyszymy dziwne szmery albo zauważymy jakiekolwiek zmiany w sposobie prowadzenia auta, a już tym bardziej w przypadku stłuczki czy najechaniu w większą dziurę, powinniśmy udać się niezwłocznie do warsztatu. Po okresie jesienno-zimowym dokładna kontrola podwozia jest również niezbędna.
Jak dbać o zawieszenie?
Kluczowa jest technika jazdy. Przede wszystkim należy prowadzić pojazd spokojnie i rozważnie, unikając dynamicznych skrętów i gwałtownych hamowań. Konieczne jest również korzystanie ze stosowania specjalistycznych środków antykorozyjnych oraz dokładne mycie całego podwozia po okresie jesienno-zimowym, gdy zawieszenie jest narażone na destrukcyjny wpływ wszelkich warunków atmosferycznych.
Z jakich elementów składa się zawieszenie?
Tarcze hamulcowe są bardzo istotną częścią zawieszenia. Wadliwe tarcze hamulcowe można zidentyfikować podczas hamowania lub po widocznych wyżłobieniach. Wtedy należy udać się do mechanika i warto wówczas sprawdzić pozostałe części zawieszenia, jak wahacze i tuleje, które odpowiadają za stabilizację i przyczepność kół do powierzchni. Ocena wahaczy odbywa się również przy każdym rocznym przeglądzie auta. Amortyzatory tłumią nierówności i rozkładają ciężar równomiernie na wszystkie koła w samochodzie. Aby samemu ocenić stan amortyzatorów należy poszukać przede wszystkim ewentualnych wycieków płynu z ich wnętrza. Zawieszenie auta to też szereg innych części, takich jak: poduszki i łączniki stabilizatora, łożyska, sworznie, osłony przegubów oraz końcówki drążków skrętnych. Na każde kilkadziesiąt tysięcy przejechanych kilometrów warto sprawdzić ich ogólny stan. Klocki hamulcowe, które piszczą podczas hamowania oznaczają najczęściej konieczność ich wymiany. Odgłosy z układu hamulcowego mogą też wskazywać na zwykłe zanieczyszczenia czy drobinki, które dostały się między tarczę a klocek hamulcowy, a to po kilku próbach hamowania wraca do normy. Piszczące hamulce informują nas, że zachwiana została współpraca pomiędzy poszczególnymi elementami. Piski powstają wtedy, gdy siła tarcia pomiędzy klockiem a tarczą jest niejednostajna, raz mocniejsza a raz silniejsza, co powoduje, że dochodzi do drgania klocków i tarcz. Drgania natomiast są spowodowane zużyciem poszczególnych elementów, złym spasowaniem czy różnicach w materiałach. Przyczyn piszczenia klocków hamulcowych jest wiele i dlatego tak kluczowa jest ich kontrola