Układ rozrządu to forma paska lub łańcucha oraz kilka rolek, który napędza wał korbowy, koordynuje ruch tłoków i zaworów, a także sprawia, że mieszanka paliwowa trafia do cylindra. Zerwanie napędu rozrządu jest zatem groźne przede wszystkim dla samego silnika. Wymiana paska rozrządu jak wymiana oleju, powinna być przeprowadzana regularnie. To wie wielu kierowców, ale czy wiedzą jak często i dlaczego? Pasek rozrządu to element większego mechanizmu, który również wymaga okresowej wymiany.

Jak często?

Cykl wymiany mechanizmu rozrządu określa w pierwszej kolejności producent. W książce serwisowej znajdziemy dokładne informacje o okresach czasu na wymianę rozrządu. Jednak kupując samochód używany nie należy ślepo zawierzać sprzedawcy i posiadanej przez niego książeczce serwisowej, Termin wymiany mechanizmu rozrządu jest określany np. na podstawie przejechanych kilometrów albo na podstawie czasu, jaki upłynął od opuszczenia przez auto linii produkcyjnej, np. po 100 tys. km lub co kilka lat. Nie da się wyznaczyć ogólnych zaleceń dotyczących wymiany rozrządu na podstawie wieku auta lub jego przebiegu, gdyż wszystko zależy od modelu samochodu. Nawet jeżeli pasek nie zostanie uszkodzony mechanicznie pod wpływem pracy po określonym przebiegu, guma poddawana działaniu siły tarcia w zmiennej temperaturze starzeje się i osłabia się jej konstrukcja. Paski klinowe z czasem tracą swoje właściwości, co zwiększa ryzyko ich zerwania, dlatego terminy wymiany rozrządu określa się w latach. Nieraz oryginalne paski rozrządu są tak podatne na zużycie, że mechanicy doradzają dwa razy częściej przeprowadzać wymianę niż zaleca sam producent. Specjaliści mówią wprost, że rozsądniejszym wyjściem jest wydanie mniejszej ilości pieniędzy na wymianę rozrządu, niż narazić się na konieczność niezwykle kosztownego remontu całego silnika.

Sygnały do przeglądu lub/i wymiany mechanizmu rozrządu:

Oczywiście należy z całą stanowczością podkreślić, że jeśli rozrząd jest wyposażony w pasek, to nie należy czekać na żaden sygnał, a regularnie przeprowadzać przegląd!

– Awaria lub zużycie się jednego z ważnych elementów

– Dźwięki i hałasy dobiegające spod maski samochodu, szczególnie, gdy jest łańcuch.  Podczas rozruchu silnika pojawia się metaliczny dźwięk. Ten bierze się stąd, że rozciągnięty łańcuch zaczyna uderzać o obudowę.

– Warunki eksploatacji samochodu: Rozruch jest tym momentem, w którym w układzie rozrządu pojawiają się szczególnie duże przeciążenia. Więc ciągła jazda na krótkich dystansach oraz częste gaszenie o odpalanie silnika, może w perspektywie czasowej mocno osłabić konstrukcję paska.

Cena

Wszystko zależy od tego jak zaawansowany jest silnik i jak zaawansowany ma napęd rozrządu. W prostych jednostkach, komplet pasków i rolek, to koszt niecałych 200 zł. Jednak w przypadku bardziej złożonych i nowoczesnych napędów wartość samych części może sięgać ponad 1500 zł. Do tego należy doliczyć sobie pracę mechanika, a za robociznę  bierze się w tym przypadku najczęściej wprost proporcjonalnie do stopnia skomplikowania rozrządu, czyli de facto możemy liczyć się ze zdublowaniem kosztów. W prostych układach koszt to około 150-200 zł, natomiast, gdy napęd składa się z długiego paska i dużej ilości rolek a silnik jest wzdłużnie umieszczany, mechanik może policzyć swoją pracę na 1500 zł. Rzecz jasna w autoryzowanych stajach kwoty mogą być dwukrotnie większe.

Co się stanie, jeśli to zaniedbamy?

Nie warto na tym elemencie oszczędzać, zaniedbując kolejną okresową, niezbędną wymianę rozrządu. Awaria mechanizmu rozrządu, może doprowadzić do dużo kosztowniejszych awarii, jak choćby zniszczenie silnika. Wymiana napędu rozrządu jest absolutnie podstawową procedurą serwisową i każdy kierowca powinien zdawać sobie z tego sprawę. Przeoczenie terminu oznacza, że samochód staje się bombą z opóźnionym zapłonem. Zużyty pasek w każdej chwili może pęknąć, co unieruchomi silnik. 

Exit mobile version