Olej silnikowy pełni funkcję smarowania silnika spalinowego, który ulega sporym formom nacisku. Oprócz tego oleje odprowadzają ciepło, tłumią zagęszczenie zanieczyszczeń w silniku oraz chronią przed korozją. Olej powinniśmy zawsze regularnie wymieniać zgodnie z założonymi przez konstruktora przebiegami.

Jak sprawdzić, który olej ma najlepsze parametry i działanie? Istnieją różnego rodzaju rankingi, istnieją również badania laboratoryjne, w których najczęściej przeważają oleje cenionych producentów. Producenci z dużymi tradycjami w tworzeniu olejów silnikowych cieszą się najlepszymi opiniami ze strony kierowców, chociaż renoma producenta to nie jedyna warunek, którym należy się kierować dobierając olej silnikowy do swojego samochodu.

Norma oleju, klasa jakości, klasa lepkości i marka producenta

Cztery kwestie najistotniejsze przy dobieraniu oleju to normy, klasa jakości, klasa lepkości i marka producenta oleju. Firmy motoryzacyjne, producenci samochodów mają konkretne wymagania odnośnie norm, jakie powinien spełniać olej, na jakim silnik danego auta powinien pracować. Jeśli posiadasz auto, które ma określoną normę, co do oleju (np. BMW, Mercedes, Renault, Volkswagen), nie musisz kierować się klasą lepkości, która jest podana przez producentów w książce obsługi. Jeśli producent nie podaje norm odnośnie oleju, to najważniejszym parametrem jest klasa jakości olej, która jest podana w książce obsługi samochodu.  System oznaczania przeznaczenia oleju i stopnia jego zaawansowania technicznego, gdzie litera wskazuje do jakiego rodzaju silnika przeznaczony jest olej (A-benzyna, B-diesel, C-diesel z filtrem DPF) a cyfra oznacza klasę jakości. Klasa lepkości, która jest również proponowana przez producentów aut. to inaczej płynność oleju w różnych temperaturach. W samochodach używa się obecnie olejów całorocznych, oznaczeniem literą W, obok której widzimy cyfry wskazujące na płynność w w niskich oraz wysokich temperaturach. Marka producentów oleju ceniona w Polsce to m.in. francuska marka Motul, która wygrywa w rankingach na najlepsze oleje silnikowe. Na kartach technicznych podane są również wybrane parametry danych olejów, takie jak: VI -wskaźnik lepkości, który informuje o zmianach lepkości, które zachodzą wraz z temperaturą, TBN – liczba zasadowa, wskazująca na zawartość dodatków alkalicznych, czy rodzaj bazy olejowej, która stanowi 85% objętości oleju silnikowego.

Rodzaje olejów silnikowych

Oleje silnikowe dzielą się na 5 grup:  I i II to oleje mineralne, i pozostałe trzy: oleje wykonane w technologii syntetycznej, oleje tzw. PAO – syntetyczne, a także syntetyczne, ale oparte na innych technologiach.  Oleje z grupy I i II to oleje mineralne, z których te drugie mają mniejszą zawartość siarki. Grupa III to oleje półsyntetyczne, poddane procesom hydrokrakingu, z właściwościami syntetycznymi. Grupa IV to PAO,  oleje syntetyczne, powstałe w wyniku procesu syntezy chemicznej, a Grupa V to wszystkie inne oleje syntetyczne, jak np. oleje silikonowe. Oleje syntetyczne są bardziej odporne na utlenianie od mineralnych i charakteryzują się  mniejszą lotnością i dużo niższą temperaturą płynięcia.

Przyczyny zużywania oleju w silniku

Zalecenia producentów samochodów są kluczowe do prawidłowego wyboru oleju oraz dostosowanie się do wskazanych przez producenta norm, ze względu na jakość pracy, którą ma olej do wykonania w każdej części silnika, a to się przekłada na ewentualne zbytnie zużycie bądź szkodliwe wręcz zużycie dla samego silnika i jego części.

Na zużycie oleju w silniku ogromny wpływ ma sama jazda, sposób oraz warunki atmosferyczne w jakich auto się porusza.

Exit mobile version