W tym roku swoją premierę miała nowa Toyota GR Yaris. Jest to auto pod wieloma aspektami niesamowite! Z pozoru to kolejny tzw. „hot hatch”, czyli małe, kompaktowe sportowe autko z dużą mocą pod maską. Jednak tym razem Toyota postarała się znacznie bardziej. Nowa Toyota GR Yaris, to zdecydowanie więcej niż zwykły „hot hatch”. To niemal rajdowa, sportowa maszyna, prawdziwa drogowa bestia! W końcu auto w tej wersji powstało głównie dlatego, że Toyota chce startować nim w wyścigach FIA World Rallycross Championship (w skrócie WRC), a to bardzo wymagające mistrzostwa na torach o mieszanych nawierzchniach (głównie asfaltu i szutru). Auto oferowane jest w jednym z czterech kolorów nadwozia: Pure White (czyli zwykły biały), Precious Black (czarny), Imperial Red (czerwony) oraz Platinum White Pearl (czyli biała perła).

Źródło: https://www.toyota.pl/new-cars/gr-yaris/ [4.12.2020]

Właściwie z jej normalną, cywilną siostrą w postaci Toyoty Yaris, łączy ją jedynie nazwa, przednie i tylnie lampy oraz ogólna bryła nadwozia. Jednak, gdy przyjrzymy się bardziej, nowy GR Yaris, to kompletnie inne auto. Ma inne zawieszenie, inny silnik, inny napęd (posiada napęd na wszystkie 4 koła o nazwie GR-FOUR), a nawet nadwozie jest jakby takie bardziej „napompowane”, no i jest ono tylko 3 drzwiowe. Auto posiada karbonowy dach, a także może mieć specjalnie dla niego zaprojektowane, 10‑szprychowe aluminiowe kute felgi legendarnej firmy BBS w rozmiarze 18 cali. W opcji jest również przedni i tylni dyferencjał Torsen LSD. Wszystkie te dodatki są dostępne po to, aby to auto prowadziło się jeszcze bardziej perfekcyjnie. I tak też jest w rzeczywistości! Inżynierowie z Toyota Gazoo Racing (GR), fabrycznych zespołów wyścigowych i rajdowych Toyoty przy współpracy z Tommi Mäkinen Racing (partnerem Toyoty w WRC) wiedzieli co robią, zmieniając w ten sposób poczciwą Toyotę Yaris.

Źródło: https://www.motofakty.pl/artykul/toyota-gr-yaris-ile-w-polsce-kosztuje-nowy-hot-hatch-z-japonii-ceny-wyposazenie-dane-techniczne.html [4.12.2020]

Nowa Toyota GR Yaris posiada zaledwie 3-cylindrowy turbodoładowany silniczek o pojemności 1,6 litra, ale mocy aż 257 KM oraz 360 Nm momentu obrotowego! Posiada też, po raz pierwszy oferowany w tym modelu, stały napęd na 4 koła, który dysponuje trzema trybami pracy: Normal-wówczas 60% napędu trafia na przód, a 40% na tył; Sport-gdzie 30% napędu trafia na przód, a 70% na tył oraz Race-gdzie napęd jest dzielony idealnie w proporcjach 50/50. Jako jeden z już nielicznych na rynku nowych „hot hatch-y” posiada 6 biegową, manualną skrzynię biegów, która w dodatku po wciśnięciu odpowiedniego przycisku potrafi automatycznie wyrównywać obroty przy redukcji biegów tzw. międzygaz. Oczywiście, auto ma też klasyczny hamulec ręczny oraz odpowiednio rozstawione pedały: sprzęgła, hamulca i przyśpieszenia tak, że można międzygazu dokonywać samemu bez pomocy elektroniki, co przysparza niemałej frajdy i satysfakcji z jazdy, tak rzadko już spotykanej we współczesnych, przeładowanych komputerami autach. Cała ta technologia oraz niska masa nowej Toyoty GR Yaris sprawiają, że to auto prowadzi się rewelacyjnie, jak sportowy gokart. Na krętych, mokrych i śliskich drogach może zawstydzić niejedno superauto, trzyma się bowiem nawierzchni jak przyklejone!

Źródło: https://www.toyota.pl/new-cars/gr-yaris/ [4.12.2020]

Od 0 do 100 km/h nowa Toyota GR Yaris przyśpiesza w 5,2 sek., co zbliża ją do wyników VW Golfa R, który dysponuje większym, dwulitrowym, czterocylindrowym, turbodoładowanym silnikiem i mocą ponad 300 KM oraz dwusprzęgłową, automatyczną skrzynią biegów DSG. To naprawdę rewelacyjny wynik małej, sportowej Toyoty, która waży jedynie 1280 kg! Może ona rozpędzić się aż do 230 km/h (prędkość ograniczona elektronicznie).

Źródło: https://www.motofakty.pl/artykul/toyota-gr-yaris-ile-w-polsce-kosztuje-nowy-hot-hatch-z-japonii-ceny-wyposazenie-dane-techniczne.html [4.12.2020]

Nowa Toyota GR Yaris może być wyposażona w opcjonalny, profesjonalny układ hamulcowy, który składa się m.in. z większych zacisków i tarcz. Są one większe nawet od tych w jej nowej, słynnej, większej siostrze-Toyocie GR Supra. A trzeba wiedzieć, że Supra jest większa, znacznie cięższa od GR Yaris-a i dysponuje mocą aż 340 KM. To może dać pojęcie, jak skuteczne są hamulce w tej małej bestii.

Źródło: https://www.motofakty.pl/artykul/toyota-gr-yaris-ile-w-polsce-kosztuje-nowy-hot-hatch-z-japonii-ceny-wyposazenie-dane-techniczne.html [4.12.2020]

Źródło: https://www.toyota.pl/new-cars/gr-yaris/ [4.12.2020]

Jednak nawet w tej beczce miodu znajduje się kilka łyżek dziegciu. Po pierwsze: nowa Toyota GR Yaris kosztuje w Polsce minimum 143 900 PLN (wersja najbardziej nadająca się na tor, m.in. ze wspomnianym wcześniej przednim i tylnym dyferencjałem Torsen LSD oraz lepszym układem hamulcowym, to wydatek już ponad 162 tys. PLN). Po drugie: pozycja za kierownicą jest dosyć wysoka, co przeszkadza w sportowej jeździe (jednak ten mankament auta można szybko wyeliminować wymieniając fotele na kubełkowe). W końcu, po trzecie: auto posiada we wnętrzu generator sportowego dźwięku silnika z głośników, co w takim wyczynowym bolidzie po prostu nie przystoi.

Redakcja: Patryk Żak

Exit mobile version