W Europie kierowcy zwykle stawiają na manualną skrzynie biegów, natomiast na innych rynkach takich jak amerykański, chiński czy japoński zdecydowane bardziej popularne są te automatycznie.
Samochody z manualną przekładnią są tańsze i lżejsze, dla wielu daje większą kontrolę nad jazdą. Mniejsza popularność w Polsce automatycznych skrzyń, wynika z wyższych cen tych aut, ponieważ płaci się nie tylko za nowoczesną technologię, ale i wyższe wersje wyposażenia oraz mocniejszy silnik. Tym samym trzeba liczyć się z wyższą ceną ewentualnych napraw oraz częstszej wymiany oleju. Jednak ryzyko uszkodzenia automatycznej skrzyni biegów jest znacznie mniejsze, ze względu na łatwość przyswojenia działania każdego z trybów i umiejętnego ich włączania.
Automaty to większa wygoda i bezpieczeństwo, zwłaszcza podczas jazdy w mieście a szczególnie stojąc w korkach. Jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów nie wymaga takiej koncentracji, jakie nam potrzeba do ciągłej zmiany biegów. Kierowca nie musi zastanawiać się nad zmianą biegów, a to ma spore znaczenie, szczególnie w przypadku niewprawionych kierowców, którym zdarza się nieumiejętnie zmieniać biegi. Amatorzy automatów doceniają wygodę i niskie spalanie paliwa. Automatyczne skrzynie biegów zapobiegają jeździe na zbyt niskich obrotach, co mogłoby uszkodzić silnik.
Rozwiązaniem kompromisowym może być skrzynia dwusprzęgłowa, która łączy w sobie najlepsze cechy obu systemów. Obecnie montowane, automatyczne skrzynie dwusprzęgłowe są bardzo szybkie, bardzo dynamiczne i pozwalają zaoszczędzić paliwo. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG (Direct Shift Gearbox) jest połączeniem skrzyni mechanicznej i automatycznej, która może działać dając możliwość przełączania biegów oraz możliwość pracy w pełnym trybie automatycznym. Nowoczesne skrzynie DSG są dużo bardziej oszczędne, nie wpływają negatywnie na dynamikę jazdy czy zużycie paliwa, ponieważ podczas zmiany biegów nie występują przerwy w przenoszeniu momentu obrotowego na koła. Taka skrzynia dodatkowo posiada tryb ECO, który może zapewnić niższe zużycie paliwa. Dla osób, które cenią sobie autonomiczną pracę sprzęgłem i pracę silnika podczas redukcji biegów, te nowoczesne skrzynie dwusprzęgłowe oferują jeszcze lepszą dynamikę i szybsze płynne działania, niż w przypadku manualnej skrzyni, obniżając tym samym poziom hałasu i drgania.
Współcześnie większość znanych wad automatycznych skrzyń biegów, została przez producentów wyeliminowana i parametrami wyprzedzają manualne skrzynie biegów. Automat gwarantuje przede wszystkim komfort jazdy, gdyż nie wymaga wciskania sprzęgła i koncentrowania się na ciągłej zmianie biegów. Samochody z automatyczną przekładnią sprawdzają się w zakorkowanych miastach, gdzie koncentracje można skierować na wszystkie inne elementy jak hamowanie, zachowanie ostrożności, obserwacja zachowań pieszych niż ręczną redukcję biegów i wciskanie sprzęgła.
Zwolennicy aut z automatyczną skrzynią biegów podkreślają, jak kluczowa jest dla nich kontrola nad pojazdem a współczesne samochody z automatyczną skrzynią mają kilka obrotów i trybów, które można na przemiennie używać. Elektroniczne systemy pozwalają kierowcy dostosować parametry auta do swoich potrzeb warunków drogowych czy atmosferycznych. Tym samym wpływa to na bezpieczeństwo jazdy.