Polestar 1 to hybrydowy, luksusowy samochód sportowy klasy grand tourismo (GT) produkowany od 2019 roku przez chińsko-szwedzką markę Polestar.  To dwudrzwiowe, piękne coupe o długości niemal 4,6 metra. Jest to pierwszy w historii pojazd, który został wyprodukowany przez tę markę (nota bene należącą do Volvo) od chwili, kiedy ona powstała w 2017 roku. Wcześniej nazwa Polestar była używana przez markę Volvo do oznaczania modeli poddanych tuningowi elektronicznemu oraz mechanicznemu, poprawiającemu osiągi tych aut i nadającemu im bardziej sportowy charakter.

Źródło: https://www.carsales.com.au/editorial/details/polestar-1-priced-at-240000-111542/ [24.10.2020]

Polestar 1 po raz pierwszy został oficjalnie zaprezentowany 17 października 2017 roku. Auto pod względem stylistycznym nawiązuje do koncepcyjnego modelu Volvo Concept Coupe. Posiada hybrydowy zestaw napędowy dysponujący mocą ok. 620 KM oraz momentem obrotowym wynoszącym 740 Nm, co pozwala mu przyśpieszać do 100 km/h w 3,7 sek.. Jest to hybryda typu plug-in (PHEV) i zestaw ten składa się z silnika benzynowego R4 o pojemności 2 litrów posiadającego kompresor i turbosprężarkę (taki sam jakim dysponują inne modele Volvo oznaczone symbolem T6), który przekazuje moc na koła przednie oraz 2. silników elektrycznych napędzających oś tylną. Jest to wyjątkowy pojazd, bowiem jego produkcja będzie limitowana do 1500 szt. na cały świat, czyli będzie to poziom wyjątkowości godny Porsche Carrera GT. Polestar 1 jest też pierwszym autem hybrydowym typu plug-in, które na samych bateriach elektrycznych (o pojemności 34 kWh) jest w stanie pokonać dystans ok. 100 km w trybie całkowicie elektrycznym.

Źródło: https://www.carsales.com.au/editorial/details/polestar-1-priced-at-240000-111542/ [24.10.2020]

Jego wyjątkowość podkreśla nie tylko limitowana produkcja, jak również niesamowicie zaprojektowana linia nadwozia, szczególnie dobrze prezentująca się w części tylnej. Sposób, w jaki zaprojektowano to auto z zewnątrz, jest niesamowicie nowoczesny, prosty i stylistycznie „czysty”, taki typowo współcześnie szwedzki. Polestar 1 wygląda po prostu świetnie!

Źródło: https://arstechnica.com/cars/2019/11/the-polestar-1-is-a-turbocharged-supercharged-plug-in-hybrid-enigma/ [24.10.2020]

Nawet zewnętrzne lusterka boczne są inne niż u konkurencji, ponieważ są to pierwsze na świecie bezramkowe lusterka zewnętrzne. Powoduje to ciekawy efekt, gdy je ustawiamy, porusza się bowiem wówczas całe lusterko, a nie tylko sam szklany wkład, jak to jest w innych współczesnych autach. Także klamki w tym aucie są wyjątkowe, bowiem wysuwają się dopiero po naciśnięciu przycisku na nich lub naciśnięciu odpowiedniego przycisku na pilocie.

Źródło: https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-05-15/volvo-cars-battles-parts-scarcity-in-electrification-push [24.10.2020]

Równie nietuzinkowo zaprojektowana została ekspozycja instalacji elektrycznej umieszczona dyskretnie za szybką w bagażniku, za oparciami tylnych siedzeń (widoczna dopiero po otwarciu klapy bagażnika), która robi wrażenie niemal podobne do tego, jak eksponuje, za tylną szybą, swoje benzynowe silniki V8 marka Ferrari, czy silniki V10 a nawet V12 marka Lamborghini. Szwedzi skupili się w modelu Polestar 1 nie tylko na wyglądzie zewnętrznym auta, ale również na detalach wnętrza, jak chociażby specjalnie zaprojektowanej pod wymiar bagażnika, pięknej, skórzano-materiałowej torbie na kable do ładowania, która ma nawet swoje odpowiednie miejsce w tym bagażniku, oznaczone specjalnie pod nią przygotowanym zaczepem, aby nie przemieszczała się generując niepotrzebny hałas.

Źródło: https://www.polestar.com [24.10.2020]

Polestar 1 posiada też elektrycznie sterowany, mały spojler ładnie wkomponowany w klapę bagażnika, który wysuwa się automatycznie powyżej 100 km/h, jednak ma też opcję obsługi manualnej, w razie,  gdyby chciało się zwrócić na siebie jeszcze bardziej czyjąś uwagę na drodze albo pochwalić znajomym.

Źródło: https://www.wired.com/story/volvos-polestar-1-is-powerful-throwback-treat/ [24.10.2020]

Przechodząc do wnętrza kabiny Polestar 1, tutaj też poczujemy się wyjątkowo. Pierwsze, co rzuca się w oczy, nawet po samym otwarciu tylko drzwi, przed zajęciem miejsca, to pomarańczowo-żółty kolor 3-punktowych pasów bezpieczeństwa. Jest to kolor charakterystyczny dla marki Polestar. Kiedyś, jak Polestar było tylko dodatkowym oznaczeniem dla sportowo tuningowanych aut Volvo, był to kolor jasno niebieski. Teraz, żeby podkreślić, że Polestar stał się oddzielną marką, postanowiono również zmienić ten kolor na pomarańczowo-żółty. Nowy kolor widnieje teraz tylko w trzech miejscach auta: na 3‑punktowych pasach bezpieczeństwa, na zaciskach hamulcowych oraz na wentylkach do opon.

Źródło: https://www.wired.com/story/volvos-polestar-1-is-powerful-throwback-treat/ [24.10.2020]

Źródło: https://arstechnica.com/cars/2019/11/the-polestar-1-is-a-turbocharged-supercharged-plug-in-hybrid-enigma/ [24.10.2020]

Drugą rzeczą, która rzuca się w oczy natychmiast po zajęciu miejsca za kierownicą, to kryształowa dźwignia zmiany biegów 8-stopniowej przekładni automatycznej Geartronic™. Jest ona wykonana ze znanego w Szwecji kryształu Orrefors®. Następne, na co na pewno zwrócimy uwagę, to gigantyczny, jak na nadwozie GT, doskonale doświetlający piękne wnętrze, panoramiczny dach.

Źródło: https://www.carsales.com.au/editorial/details/polestar-1-priced-at-240000-111542/ [24.10.2020]

Kolejną rzeczą, która na pewno przykuje naszą uwagę, jest charakterystyczny dla nowych modeli Volvo, duży centralny, pionowy ekran o przekątnej 12,3 cala, na którym są wyświetlane i obsługiwane dotykowo niemal wszystkie funkcje samochodu, takie jak m.in. nawigacja; klimatyzacja; radio; obsługa telefonu; dane dotyczące auta; widok 360° z kamer zewnętrznych; Head-up Display; podgrzewanie, wentylacja i masaż siedzeń kierowcy i pasażera; wyłączanie systemów automatycznych oraz bezpieczeństwa (takich jak: Start‑Stop, Line Assist, ESC w trybie Sport, Cross Traffic Alert, itp.), a także prognoza pogody, Apple CarPlay czy Android Auto. Także na tym ekranie możemy zablokować korzystanie z baterii elektrycznej, gdy chcemy to zrobić na dalszym etapie naszej trasy np. w zielonej strefie w centrum miasta i boimy się, czy podczas drogi bateria nam się całkiem nie rozładuje.  Na ekranie mamy też możliwość włączenia opcji ładowania baterii podczas jazdy za pomocą silnika benzynowego, co jednak powoduje bardzo duży wzrost zużycia paliwa i jest raczej do wykorzystania w sytuacjach awaryjnych, gdy wiemy, że będziemy musieli korzystać z prądu (wjazd do strefy zielonej w centrum miasta), a zapomnieliśmy naładować baterii z gniazdka elektrycznego. Oczywiście cały system obsługujący funkcje dostępne na ekranie działa szybko i sprawnie, a jego obsługa jest intuicyjna i przypomina posługiwanie się wielkim tabletem. Polestar dodaje nawet do wyposażenia specjalną ściereczkę z mikrofibry do czyszczenia tego ekranu, która nosi logo tej firmy.

Źródło: https://www.carsales.com.au/editorial/details/polestar-1-priced-at-240000-111542/ [24.10.2020]

Generalnie w Polestar 1 (podobnie jak w nowych Volvo) zdecydowano się na maksymalne ograniczenie przycisków na kokpicie i tak pozostały jedynie te, do: świateł awaryjnych, podgrzewania tylnej szyby i lusterek bocznych, odparowywania przedniej szyby oraz przewijania stacji radiowych/utworów w przód i do tyłu, a także dwa pokrętła: jedno do regulacji głośności audio oraz drugie, bardzo oryginalnie zdobione, do wybierania trybu jazdy (AWD, Pure, Hybrid, Individual, Power). Cały wygląd kokpitu, kierownica oraz nawiewy są niemal identyczne, jak te w nowych, najlepiej wyposażonych, najdroższych Volvo z tym, że w Polestar 1 użyto miejscami jeszcze lepszych materiałów. Czy to wada, że kokpit jest bardzo podobny do tego z aut Volvo? Raczej nie, bowiem wygląd kokpitu nowych Volvo jest bardzo oryginalny na tle konkurentów, bardzo dobrze spasowany i zrobiony ze szlachetnych materiałów. Pomimo faktu, że kokpit ten jest już na rynku jakiś czas dostępny w autach szwedzkiego koncernu-matki, nadal prezentuje się świetnie, wygląda świeżo i nowocześnie.

Źródło: https://spidersweb.pl/autoblog/polestar-1-cena/ [24.10.2020]

Na koniec nie sposób też pominąć genialnego systemu audio marki Bowers & Wilkins, w jaki został wyposażony Polestar 1. Jego wyjątkową cechą jest niesamowita jakość dźwięku możliwa między innymi dzięki zastosowaniu nietypowej konstrukcji subwoofera. Jest on bowiem umiejscowiony w podszybiu i stanowi integralną część nadwozia auta. System Bowers & Wilkins ma też opcję takiego ustawienia wszystkich parametrów dźwięku, żebyśmy poczuli się jak na koncercie w Sali Koncertowej w Gothenburgu (Szwecja).

Źródło: https://www.cars.com/articles/2020-polestar-1-review-polestars-first-car-is-a-triumph-420079/

Redakcja: Patryk Żak

Exit mobile version